Cursus inhoud
Hoofdstuk 1: ABC-model
Je kunt klanten op verschillende manieren bedienen op hun psychologische basisbehoeften aan autonomie (A), betrokkenheid (B) en competentie (C). Kies welke basisbehoeften van de klant je bedient door het doen van de onderstaande uitspraken in klantcontact. Let op! Soms bedien je klanten met een enkele uitspraak op meerdere basisbehoeften.
0/4
ABC model oefenen
Over les

Om mensen te motiveren is het belangrijk om op de juiste manier met hen te praten. Een manier om dat te doen is door gebruik te maken van het ABC model.

Als we dan kijken naar het ABC model, zie je dat mensen drie basisbehoeften hebben:
– Autonomie
– Betrokkenheid
– Competentie

Als we iemand bedienen met slechts één of twee basisbehoeften, wordt het contact koud, vaag of voelt de ander zich onder druk gezet.

Je ziet dat je iemand kunt bedienen op twee in plaats van drie basisbehoeften.
In dat geval kan het klinken als:
“Ik wil je niet pushen om onder bewind te gaan, maar als je niet gaat wordt je afgesloten van de energie.
Dit is een nogal kille reactie. Hier dien je een cliënt op de behoeften van competentie en autonomie.

Je kunt een cliënt ook bedienen op de behoeften van autonomie en betrokkenheid dat zou kunnen klinken:
“Ik begrijp dat je niet onder bewind wilt en natuurlijk is de keuze om wel of niet te gaan aan jou.”
Dat is een vage reactie omdat je de energie afsluiting niet noemt.

Een derde optie is dienen op betrokkenheid en competentie.
Dat klinkt als volgt:
“Er zijn veel mensen die niet onder bewind willen. Maar als je er niet heen gaat, word je afgesloten van de energie, misschien kunnen ze je helpen met een oplossing.”

Maar de meest effectieve optie is die waarin je de cliënt bedient op zijn drie basisbehoeften. Dat zou klinken als:
“Er zijn veel mensen die niet onder bewind willen. En als u daar niet heen wilt, is het zeker niet mijn bedoeling u onder druk te zetten. Maar als je er niet heen gaat, wordt je afgesloten van de energie. Misschien kunnen ze je helpen met een oplossing.”